torsdag 24 september 2015

Ny praktikvecka (immunologi)

Hej hopp!

Immunologi! En av alla apparater som
surrar på labbet :)
Har alltså börjat en ny praktikvecka på Otto-Wagner-Spital. Labbet jag är på är inte så stort men har alla möjliga sorters analyser. Förra veckan höll jag ju på med blodgrupperingar, den här veckan kör jag PCR och ELISA. Vi analyserar t.ex. hepatit B-, hepatit C- och HIV-prover, tuberkulos (Quantiferon där man ser om patienten har "kommit i kontakt" med tuberkulos samt genotypning av prover för att se om patienten har en tuberkulosinfektion), genotypar för HLA-B27, kollar efter antikroppar vid allergiutredning m.m.


Godis som skickades med en kartong.
Censurerade produktnamnet hehehe...
Kan  göras ogjort om jag får choklad
nästa gång?
Eftersom det finns mycket att göra så har veckan varit lite som ett studiebesök, där jag fått se olika analyser varje dag. Det känns som att ens tidigare studier ligger väldigt långt bak i huvudet någonstans så det tar tid att dra fram sina kunskaper och kunna reflektera över vad som görs och varför. Det blir dock roligt när jag väl sen förstår hela processen, från läkarens frågeställning till resultatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Snällaste kommentaren vinner en Mozartskula.