onsdag 16 september 2015

Registrera dig i Wien - Meldezettel

Om du besöker Österrike måste du registrera att du bor i landet inom tre dagar efter din ankomst. Du behöver även registrera om du flyttar från landet eller byter bostad. Information om detta och beskrivningar på hur du kan gå till väga hittar du hos Sveriges ambassad i Wien och på Wien.at, men jag tänkte ändå beskriva hur jag gjorde för att registrera mig.

Enligt informationen på wien.at behöver du ta med dig ditt pass, födelsebevis samt en ifylld "Meldezettel" som är själva anmälan om att du ska flytta till/inom/från Österrike. Meldezettel kan du hämta på ett kontor för registreringen, eller skriva ut själv. Jag sparade ner pdf-filen på ett minneskort och skrev ut pappret på en datorbutik i shoppingcentret i Wien Mitte för att jag inte hade någon egen skrivare där jag bodde. Sedan hjälpte min hyresvärd mig med att fylla i pappret, eftersom det är på tyska. Du ska fylla i lite uppgifter från passet, var du ska bo osv. Din hyresvärd ska också skriva under att du faktiskt hyr bostad av denne. Ett fält i Meldezettel frågar vilken religion du tillhör. Om du lämnar blankt slipper du betala avgift till religiösa samfund, enligt min hyresvärd.

Jag kollade sedan upp vilket kontor i Wien som låg närmast mig, det finns ungefär ett kontor i varje distrikt. Mitt låg på Karl-Borromäus-platz 3 nära tunnelbanestationen Rochusgasse. Öppettiderna var inte de bästa, de hade bara öppet för drop in på förmiddagarna förutom på torsdagar då de hade öppet till halv fem (resterande tid kunde man boka tid). Jag satsade på att vara på kontoret direkt när de öppnade så jag inte skulle missa för mycket av min praktik.

Kom dit strax efter åtta och då var det redan ganska mycket människor som stod i kö. Lokalen var ganska plottrig med lappar och skyltar överallt. Ingen information var på engelska, vilket jag tyckte var lite konstigt eftersom det ändå borde vara vanligt att folk som kommer dit är nyinflyttade. De hade dock en informationsdisk, så det kanske gick att vända sig dit om man var lost.
Byggnaden där jag registrerade mitt boende var vacker, som typ alla byggnader i Wien.

När jag väl kom in till handläggaren efter att ha väntat i vänterummet i 40 minuter så gick det fort att behandla registreringen. Tydligen behövde de inte mitt födelsebevis som jag betalat 80 cent för att skriva ut i datorbutiken. De skrev in uppgifterna från Meldezettel, kollade lite på passet och sen var det färdigt. Det var gratis att registrera sin inflyttning!

Så. Kolla upp var kontoret med lämpligast läge ligger när du ska registrera dig (du behöver inte ta det som är närmast din bostad, du kan gå till vilket som helst egentligen) och vilken tid det har öppet. Gå och hämta Meldezettel (eller skriv ut), fyll i det och ta med dig passet till kontoret! Så är det klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Snällaste kommentaren vinner en Mozartskula.