torsdag 24 september 2015

BILDBOMB WIEN

Halloj,
Har haft lite problem med internet senaste dagarna vilket gjort att uppdateringen inte blivit så bra. Därför kommer här en bildbomb med blandade bilder från veckan som gått!

1. Hunderwasserhaus ligger några kvarter från min bostad här i tredje distriktet. Brukar se turister som snurrar omkring på gatan med en karta i handen, de är alla på väg dit! Det är ett bostadshus som är designat av konstnären Friedensreich Hundertwasser. Intill huset finns ett museum, butiker som säljer turistprylar, ett café, restauranger m.m.


2. Gatlysen. Spårvagnsnätet i Wien är jättestort och överallt finns tåg eller bussar att åka med. Mellan husen längs gatorna går ledningar som gatljusen hänger i. Tycker det ser lite trassligt ut...


3. Vienna Prater är en gigantisk park i andra distriktet där "wienare" joggar, picknickar, rastar hundar, kastar freesbee, spelar volleyboll, spelar pingis, går på lina mellan träden... Rekommenderar verkligen att promenera där.


4. Pariserhjulet Riesenrad. Byggdes på slutet av 1800-talet och har från toppen utsikt över hela Wien! Att åka med pariserhjulet var ganska dyrt, det kostade 9,50 euro. Jag ville få en överblick av staden så jag betalade ändå. Åkattraktionen ligger i Praters nöjesfält, där inträdet är gratis och man betalar för de attraktioner man vill åka. Det var ganska folktomt när jag var där eftersom det var i slutet av sommaren och en vardag. Därför var det ingen kö till pariserhjulet! :) I en av bilderna jag tog från pariserhjulet syns den stora allén i Prater, Hauptallee, som enligt Wikipedia är 4,4 km lång! 



5. Kort besök på FH Campus Wien. Det är universitetet som jag egentligen studerar på här i Wien. Jag var där en kort stund för att skriva på papper för studierna och betala en obligatorisk avgift på 18,70 euro som alla studenter i Wien måste betala. Solen sken och det var 28 grader varmt ute. För att komma till universitetet tog jag tunnelbanan till ändstationen Reumannplatz och sen spårvagn till Altes Landgut. Har inte så mycket att kommentera om universitetet mer än att studiekoordinatorn jag pratade med var trevlig och kunde bra engelska. En konstig sak var att jag skulle skriva på ett tre-fyra a4-sidor långt dokument om regler på universitetet - på tyska. Jag frågade om de inte kunde skaffa en version på engelska också, om det nu var så att alla utbytesstudenter skulle skriva på pappret. Men antagligen hade de inte så många studenter att det var värt det...


6. Donauinsel - en ö vid Donau där wienarna åker och chillar på sommaren. Det var supervarmt ute så jag åkte dit för att promenera omkring och bara ta det lugnt i värmen. Tog en öl på en restaurang (där de inte hade kortläsare så tips är att ta med kontanter om du vill äta på ön), kollade på några konstverk och... gick omkring. Folk badade och solade på strandkanten. Väldigt mysigt och lugnt. Finns inga bilar där. Fans många restauranger på ön såg jag sen när jag skulle dra därifrån. Väääldigt lång ö att promenera på! Så ett tips om man vill komma bort från stan men bara vara några tunnelbanehållplatser från centrum.


'

7. Vad måste man se i Wien? frågade jag min handledare på jobbet. Slottet Schönbrunn, blev svaret. Så en dag efter jobbet tog jag  spårvagnen dit och hängde runt i flera timmar. Parken är stor, har restauranger, en djurpark, slott, statyer, fontäner, en labyrint, aktiviteter för barn, ett litet tåg som man kan betala för att få åka med runt i området under en hel dag, guidade turer, häst och vagn... Jag tyckte det var maffigt att bara gå i den gigantiska trädgården och se på byggnaderna utifrån så jag betalade inte inträde för att gå in i slottet. Jag köpte däremot "gourmetpommes" och en cola utanför entrén till djurparken. De hade för övrigt flera vegetariska rätter där! Positivt överraskad. Ska dra dit en dag i höst, tänkte köpa en kombinationsbiljett för Riesenrad och djurparken när nära och kära hälsar på (inte för att pariserdjulet var SÅÅÅÅ roligt att jag vill åka med det igen, men det ligger nära där jag bor och blir kul att visa upp Wien).






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Snällaste kommentaren vinner en Mozartskula.