söndag 20 september 2015

Vegetariskt i Wien - del 1

Nu har jag ätit vegetarisk mat i Wien i en vecka och tänkte börja skriva tips på ställen där man kan äta vegetariskt.

NICE RICE
Först ut är ett café som heter Nice Rice som jag besökte fredags. Cafét ligger längs Wiens stora shoppinggata, Mariahilferstrasse. Jag gick lite vilse när jag skulle dit för att det ligger mellan några hus vid en sidogata. Väl framme så hade de uteservering! Där satte jag mig och beställde en plommon-valnötskaka med hemmagjort te. Jag ville egentligen ha en annan kaka men de hade bara den här att bjuda på just då, jag bestämde mig för att ta den när den gulliga servitrisen insisterade på att den var god.


OCH DEN VAR HELT FANTASTISK. 

På Nice Rice hade de mat, kakor och drinkar, teer, kaffe osv. Orientaliskt tema. I menyn var det utskrivet vad som var veganskt och det gick t.ex. att få sojamjölk till sitt kaffe. Tyckte uteplatsen var söt, vet inte hur restaurangen såg ut inomhus. Kommer nog gå tillbaka för att testa någon av maträtterna en annan gång.

Såhär såg det ut när man tog sig från Mariahilferstrasse in till cafét:


Gullig gång bland hus dit som passerar innergårdar med bland annat en second hand-butik, en butik med indiskt tema och några restauranger.

Denn's
Det andra tipset jag har är att handla vegetarisk mat på butiken Denn's ("Wie sind bio"). Allt i butiken är ekologiskt. De har kött i butiken, men väldigt mycket veganskt också. Allt på hyllorna är dessutom uppmärkt med små skyltar som visar om de är veganska, och andra saker (som har med ekologiska produktionen att göra). Deras kyl med veganska kylvaror var större än någon kyl jag sett på vanliga mataffärer i Sverige. Butiken jag handlade i låg vid tunnelbanestationen Rochusgasse och hade öppet till 19.00 på vardagar. Kedjan finns på fler platser i Österrike, ca tio stycken i Wien.


Yamm!
Det tredje stället jag tänkte tipsa om är restaurangen Yamm! där jag åt middag igårRestaurangen ligger längs gatan Universitätsring vid tunnelbanestationen Schottentor. De har en uteservering och många sittplatser inomhus. Restaurangen var lite hippare och snyggare än jag tänkt mig, hade nästan lust att vända för att jag kände mig för rufsig i håret och otymplig med mina shoppingkassar för att krångla mig in bland familjer och par som satt och åt. Hittade dock en hörna där andra som mig satt (kvinnor som satt och läste medan de åt hahaha) så jag bestämde mig för att stanna. Maten bestod av en buffé där man kunde välja på massa olika veganska och ovo-lakto-vegetariska rätter. Det fanns jättemycket att äta, men eftersom man skulle väga sin tallrik och betala efter vikten så fick jag begränsa mig till att provsmaka det som såg godast ut. Efter att ha plockat på mig en halvstor tallrik (hade det varit samma pris oavsett mängd hade jag tagit dubbelt så mycket heheh) så vägde jag maten och summan för den blev ca 11 euro. Denna summa laddades på ett kort som jag fått av servitören innan jag gick till buffén och som användes vid betalning av notan när jag ätit färdigt.

Till maten köpte jag en liten österrikisk öl, har för mig att den kostade 3,60 euro. Menyerna till bordet med dryck och efterrätter gick att få på engelska och detta var den första restaurangen jag besökt där personalen faktiskt kunde prata engelska utan problem.


Maten var gudomligt god, bäst tyckte jag nästan att auberginen smakade (vet inte vad de gjort med den men jag har aldrig ätit så god aubergine förut) men allt var jättegott. Kanske inte syns på bilden men där ligger en bit pizza :) Hit kommer jag återvända för att äta middag ifall någon i min familj kommer på besök för att det kändes som en lite högtidlig restaurang jämfört med många andra vegetariska ställen, som ofta är lite mysiga och "alternativa" i stilen. Eller så kommer jag tillbaka för att testa deras drinkar som också lät väldigt goda.

Till sist så tänkte jag visa en bild på en macka jag åt på ett café längs Mariahilferstrasse idag. Det var ett ställe där de sålde smörgåsar och jag hittade en vegansk macka som jag tänkte testa. Trodde det var avokado på men det var ärtor. Treåringen inom mig som hatar ärtor blev besviken. Mitt vuxna jag tyckte det var roligt att vanliga ställen med käk hade veganska alternativ.


På bilden ser ni även en bok jag köpte för att träna på tysk grammatik samt en ekologisk apelsinjuice!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Snällaste kommentaren vinner en Mozartskula.