lördag 12 september 2015

Framme i Wien utan bagage

Wien. Jag är framme. Mitt bagage som var på villovägar levererades precis till min dörr, exakt 12 timmar efter att jag förgäves letade efter det på flygplatsens rullband. Men men! Min väska kom iaf till slut.
Det är varmt här, folk spelar beachvolleyboll i parken utanför mitt hus och dricker drinkar vid en konstgjord sandstrand intill Donaukanalen. Under mina tolv timmar utan bagage har jag:
  • hittat till lägenheten där jag kommer bo inneboende under tre månader
  • handlat mat + frukost som räcker till och med måndag eftersom mataffärerna är stängda på söndagar (och det är lördag idag, reds. anm.)
  • fått enkronor nedkastade på golvet av min hyresvärds katt
  • promenerat i området
  • blivit bjuden på middag
  • nödhandlat tröja, tandborste, duschgrejer osv som gardering ifall mitt bagage inte skulle dyka upp (affärerna är stängda på söndagar så hade ej kunnat köpa detta om min väska visade sig vara försvunnen)
Har hängt hela kvällen i lägenheten eftersom jag fick höra att bagaget troligast skulle komma klockan sex ikväll. Sen ringde de och sade "sometime between 9.30 pm and 1.00 am" beroende på hur mycket väskor de hade att dela ut. Jag fick alltså sitta inne och vänta.

Imorgon däremot ska jag försöka gå på en större upptäcktsfärd. Tack vare anlänt bagage har jag ju ombyte så jag slipper dö av värmeslag när jag är ute. Planen är att provåka tunnelbanan till måndagens praktikplats på Otto-Wagner-Spital. Mina första fem veckor i Wien ska jag nämligen göra praktik där på ett lab inom klinisk kemi. Ska bli spännande att se hur praktiken går till. Det enda jag vet är att jag ska vara där kl. 08.00 på måndag och vad min handledare heter. 


Donaukanalen - Varm och fin första dag i Wien!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Snällaste kommentaren vinner en Mozartskula.