måndag 28 september 2015

Äntligen klinisk kemi (what?!) och infektionsspel till mobilen

KLINISK KEMI.

Woho! Det var därför jag skulle till Otto-Wagner-Spital från första början, för att jag ville göra praktik på ett lab med klinisk kemi. Släpade faktiskt med mig den >2,0 kg tunga boken Klinisk Kemi till Österrike... Även om jag måste erkänna att jag nog skickar med den tillbaka om min familj hälsar på så jag får vikt över i bagaget till inhandlade kläder.

Hursomhelst! Jag har idag fått använda ett mätinstrument som kallas Cobas. Apparaten analyserar blod-, urin samt cerebrospinalvätskeprover för t.ex. markörer för leversjukdomar, hjärtsjukdomar, diabetes m.m. Tänkte att jag slänger upp en kooort film på hur det ser ut när den jobbar. Då kan ni även höra hur det låter på ett lab med klinisk kemi, om ni aldrig varit på ett sådant. Maskinerna surrar och alstrar värme, så det kan vara lite påfrestande att vistas länge på labbet. Labbets air condition funkar inte så bra eftersom huset är typ hundra år gammalt... så det blir stundtals ganska svettigt.



Jag tycker att det ska bli en rolig vecka och har sett fram emot det här länge eftersom klinisk kemi är det område jag tycker är svårast att förstå inom labmedicin. Tyckte kemi var jobbigt i skolan och bara ordet gör mig lite nervös... Men vi får se hur det går!

JUST DET, tänkte även visa vad jag gör varje dag jag åker till och från jobbet... Eftersom jag har fördelen att jag åker till ändhållplatsen både vid tunnelbanan och bussen jag tar till sjukhuset så kan jag sväva bort i min egna värld genom att spela mobilspel. Brukar inte göra det, men har börjat spela Plague (gammalt, lite störigt men ändå lite nördigt liksom om man pluggar naturvetenskap). Det är ett spel som går ut på att du är ett smittämne (ex. virus, parasit, svamp osv) som ska försöka infektera och döda hela jordens befolkning.



Du kan välja hur du ska smitta (t.ex. via luft, blod, fåglar) mellan människor, vilka symptom du ska ge (lunginflammation, anemi, cancer eller kanske diarré?) och om du ska ha några speciella egenskaper (såsom antibiotikaresistens, resitens mot kyla eller stor genvariation så det blir svårare för länderna att forska fram ett läkemedel mot dig). Alla egenskaper har för- och nackdelar. Just nu har jag fastnat på banan med parasiter... min parasit lyckas  infektera alla människor men folk hinner inte dö innan de uppfunnit ett botemedel så alla blir friska :´( Så då botas alla och det blir game over...

Spelet finns till dator också, troligtvis i bättre version då mobilspelet ibland är buggigt och vill mjölka ut pengar ur en. Jag spelar dock bara med gratisversionen och har hittills lyckats underhålla mig i två veckor till och från sjukhuset :)


2 kommentarer:

Snällaste kommentaren vinner en Mozartskula.