söndag 4 oktober 2015

OKTOBERFEST - öl, dans, lederhosen

Hej!

Jag fick en chans att gå på Oktoberfest i Wien med min praktikplats och tackade givetvis ja för att kunna se vad festen handlar om. En biljett till evenemanget kostade 40 euro för bord med mat och öl, mina kollegor fick rabatt då de köpte biljetten via facket.

På vägen dit runt sjutiden på kvällen såg jag kvinnor i såna där typiska österrikiska klänningar (Dirdnl) och män i lederhosen på tunnelbanan... Oktoberfest hölls vid Prater Wien, nöjesfältet, i ett stort tält. Utanför fanns olika uppträdanden, stånd där de sålde alkohol och korv m.m. I tältet hade min arbetsplats två bord reserverade och direkt när vi satte oss fick vi vin, vatten och en stor öl på 1 liter. Servitrisen frågade om jag ville äta något vegetariskt istället för det som de andra åt (typ en hel kyckling med bröd? Vet ej vad det var hahaha) och det ville jag såklart. Jag beställde Käsespetzle som innehöll massa ost och "nudlar" med rostad lök på toppen, var helt OK men lite mastigt att ta sig igenom högen med ost när jag inte var vrålhungrig. Kul grej var att de hade vegansk mat på Oktoberfest!

Stämningen på Oktoberfest var jättehärlig (även för mig som kollade på spektaklet med ett stort leende på läpparna). På scenen spelade ett coverband österrikiska och tyska låtar (schlager, folkvisor m.m.) och sedan klassiska och nya hits. Min bordsgranne hade tagit med sig en plastpåse för att lägga sin jacka i under middagen. Varför? Jo, för att alla på festen dansade på sittplatserna. Det dröjde inte mer än till första låten innan folk började hoppa upp på bänkarna och dansa till musiken. Folk verkade ha genuint roligt, och det var kul att vara där. Mellan borden gick det folk som sålde sprit, cigg, små broscher och gosedjursmaskotar för oktoberfest.

Jag trodde att alkoholen och framförallt ölen skulle ha större fokus på festen än den faktiskt hade. Visst, vid några bord beställde man öl efter öl men åtminstone i mitt sällskap så drack man ölen man fick från början under hela kvällen och det var liksom mer sällskapet och musiken som gjorde kvällen lyckad än alkoholhalten i blodet. Det förvånade mig och tyckte det var kul faktiskt.

Runt halv tolv begav jag mig hemåt och då hade många redan gått hem eller dragit vidare. Jag tyckte Oktoberfest var en trevlig tillställning!

Festlig stämning under diskokulan och takkronorna av korvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Snällaste kommentaren vinner en Mozartskula.