söndag 4 oktober 2015

Inte en natt på museet men en dag med uppstoppade djur

Idag besökte jag Naturhistorische Museum Wien. Egentligen borde jag ha gått på museum igår natt istället. Då var det nämligen årets stora händelse bland museerna - Lange nacht der museeen. Museer över hela Österrike hade då öppet från 18.00 - 01.00. För 13 euro (11 euro för studenter) kunde man gå på i princip alla museer i hela Wien inkl. åka gratis med kollektivtrafiken mellan dem. Detta evenemang hålls en gång per år.


Hur som helst, jag missade en natt på museer och fick alltså välja något museum att gå till på dagtid istället. Det blev alltså naturhistoriska museet, som ligger precis intill tunnelbanestationen Volkspark. Inträdet för studenter låg på 5 euro och för 2 euro kunde man hyra en audioguide som gjorde att man kunde få höra information om utställningarna på engelska (eller tyska).

På museet fanns utställningar om djur från hela världen och information om hur man genom tiderna gjort för att bevara olika exemplar genom olika konserveringstekniker. Det var en intressant vinkling på utställningen tyckte jag, då jag inte kunde så mycket om detta. Förutom djur fanns det utställningar om stenar, dinosaurier, fossiler, människor, planeter. Eftersom att jag är mest intresserad av djur så gick jag dock  runt på den utställningen i nästan två-tre timmar. Audioguiden innehöll information om 100 utvalda objekt på museets alla utställningar, och jag tyckte den var ett bra komplement till de ordinarie skyltarna kring montrarna (som oftast var på tyska men ibland även på engelska). Man knappade in siffror som stod på montern man ville ha information om och då kom det upp en bild på objektet och information i lurarna. Ett tips är att ta med egna hörlurar till guiden då de man får låna är lite plastiga och börjar skava efter någon timme...

Museet var vackert invändigt och det fanns mycket att titta på. Där fanns också ett café med några maträtter och fika. Jag tog tillfället i akt att testa min första Apfelstrudel! Den var utsökt :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Snällaste kommentaren vinner en Mozartskula.