tisdag 1 december 2015

RESULTATET: Wiens bästa julmarknad 2015 - sju julmarknader och ett okänt antal punch senare...

Från mitten till november till jul (och ibland nyår) poppar det upp julmarknader i hela Wien. Under veckan som gått har jag besökt de flesta stora julmarknaderna som finns i Wien inkl. en liten som låg i Wilhelminenberg. Här kommer en LISTA över (nästan) alla Wiens julmarknader!!!!!!!11!!!1!!11111!!!!!!
Stephansplatz.
Hit går du om du inte hittar till någon annan julmarknad, efter som det är den mest centrala julmarknaden som ligger precis intill Stephansdom - Wiens största turistmagnet mitt i centrum. Helt OK julmarknad om man inte kan ta sig någonstans... liksom komigen - de har god punch??? Det är Wiens motsvarighet till glögg, som säljs på julmarknaderna i många olika smaker. Vid Stephansplatz tyckte jag mest om punchen: Weihnachtspunch (julpunch). Ganska liten julmarknad dock, väldigt turistig. Hittade inte något att köpa där.

Denna marknad var den första jag gick på, tillsammans med min mamma. Vi blev förvånade när vi skulle handla punch och var tvungna att betala extra för muggen som man fick punchen i. Priset blev liksom mycket dyrare än vad som stod på prislistan. Det vi inte hade fattat var att man betalar en "pantavgift" för muggen, som man sen får tillbaka när man lämnar in koppen innan man går hem. Senare har jag insett att det funkar så på alla julmarknader i Wien. Så, jag och mamma behövde inte släpa med oss de röda skoformade muggarna från Stephansplatz till Sverige utan kunde lämna tillbaka dem igen en annan dag :)


Museumsquarter.
Inte riktigt en julmarknad eftersom de bara serverar saker att äta och dricka här men kände ändå att det var värt att nämna denna plats eftersom jag hamnat här flera gånger! Kan rekommendera deras apelsin-ingefära-punch :) Museumsquarter är alltså ett område i Wien med flera olika museum. På somrarna finns här uteserveringar.



Maria-Theresien-Platz.
Jag har ingen bild från julmarkaden mellan Naturhistoriska museet och konstmuseet så jag laddar upp en bild från en kväll i oktober när det var en slags ljusfestival där - byggnaderna lystes upp med olika mönster och färger. Denna julmarknad var lagom stor, jag och min kompis från Sverige fastnade där för att de sålde pina colada-punch :) Ganska mycket mat sålde de! Ligger centralt så om man är i Wien under kort tid och kanske ändå ska besöka något av museumen - då tycker jag man ska passa på att gå hit!



Wilhelminenberg.
Hit åkte jag två dagar i rad på afterwork. Wilhelminenbergs slott ligger högt uppe på ett berg utanför Ottakring, nära både Wilhelminenspital och Otto-Wagner-Spital. För att komma hit kan man ta tunnelbanan till Ottakring och sedan åka buss till stationen Wilhelminenberg.

 Julmarknaden är pyyyyyttepytteliten men jättesöt och har troligtvis Wiens finaste utsikt. Här köpte jag god honungsglögg och äppelmust! Även langos från Ungern, helt underbart god. FÖR ATT INTE TALA OM KAISERSMARRN (maten på bilden). Det är typ pannkaks-röra ("scrambled pancakes") - eller tjockpannkaka klippt i små bitar... supermums. Eftersom själva marknaden är jätteliten rekommenderar jag att man åker hit om man är ett härligt gäng som ska umgås eller kanske ett romantiskt par. Så man liksom blir tillräckligt underhållen av varandra, i miljön med vacker utsikt och god mat.



'
Rathaus.
Wiens största julmarknad. Här kan du gå i timmar och åter timmar, kanske extra länge för att det är fullsmockat med folk och du rör dig typ en meter i minuten. Mina jobbarkompisar hade förvarnat mig för att marknaden var väldigt kommersiell och kitchig - vilket stämde. Många prydnader i träden, mycket turistbodar. Men störst och finns mycket att se!




Schloss Schönbrunn.
Vid slottet Schönbrunn hålls en söt julmarknad. Här fanns det fina hantverk att köpa. Marknaden var lagom stor, inte störst men inte minst... :P Ett band spelade julmusik och det var väldigt mysigt med den stora julgranen och slottet i bakgrunden. Jag hittade julklappar här, hade säkert köpt fler om inte de flesta sakerna varit lite för dyra för min smak. Väldigt trevlig julmarknad, hade en gammaldags touch.



Wiens bästa julmarknad:
Karlsplatz.
Av en slump hamnade jag på Karlsplatz julmarknad, och tur var väl det för det var den bästa julmarknaden jag varit på. Marknaden var förhållandevis stor (kändes större än Schloss Schönbrunns julmarknad) och här fanns saker som inte fanns på de andra marknaderna, mycket unikt hantverk. Folk på mitt jobb rekommenderade Karlsplatz för att de skulle ha god mat men den hann jag inte testa. När vi var där hölls ett shownummer med pyro-dans (???) som var förtrollande coolt. Jag brukar inte gilla att se på folk som leker med eld eller folk som dansar men här lyckades de kombinera det bra så jag fastnade i en halvtimme framför uppträdandet! Gillade marknaden så mycket att jag ska gå tillbaka dit nästa helg för att handla julklappar där :) Eller ja, en julklapp till mig själv, deras glöggmugg som jag tyckte var fin! 

Rekommenderar verkligen att åka till Wien under juletid! Punch är det bästa som finns. Förutom de som nämnts ovan har jag testat aperolpunch, apfelstrudelpunch, blodapelsinpunch, skogsbärpunch, jordgubbspunch m.fl...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Snällaste kommentaren vinner en Mozartskula.