söndag 6 december 2015

Är allt verkligen stängt på söndagar i Österrike? - Inte museum, djurparken och slott!

Av religiösa skäl är söndagar i Österrike en vilodag - vilket visar sig i form av att vanliga mataffärer och samtliga shoppingaffärer är stängda hela dagen. 

Vad är då öppet?

Jo, om du vill köpa mjölk, bananer eller snabbpizza kan du besöka olika minilivs som finns nära stora tunnelbanestationer - t.ex. vid Landstrasse eller nära Museumsquarter. Där finns då ett mindre utbud av det mesta som kan behövas fast till dyrt pris och med trängsel i form av andra panikshoppare på köpet. Bensinmackar har öppet om man vill köpa chips eller en flaska vin. Vissa Ströck och andra bagerier har också öppet på söndagar.
Caféer, barer och restauranger har i många fall öppet på söndagar, även om jag sett att en del restauranger har söndagar som "vilodag".

Turistaffärer har öppet ALLA dagar - både i anslutning till museum och i närheten av olika turistattraktioner i staden. Så du kan alltid köpa en t-shirt som det står "No kangaroos in Austria" på, mozartkulor eller en Stephansdom-nyckelring - även på en söndag.

Hur har då jag spenderat mina söndagar i Wien? 

Utsmyckning i Schönbrunn
Jo - jag har besökt olika museum, slott och  julmarknader! Även djurparken i Wien. Eftersom jag dedikerat ett helt inlägg åt julmarknaderna så tänkte jag inte nämna dem vidare här, men de har öppet hela söndagarna och där kan man köpa fina saker om man vill det.

Det maffigaste jag sett i Wien är nog slottet Schönbrunn. Det är ett slott med en gigantisk park, där du kan gå i flera timmar. Det finns skogsområden, en stor park, labyrinter (kostar att besöka labyrinterna) och vacker utsikt från kullen mitt i parken. Stadens djurpark ligger här också - Tiergarten Schönbrunn. Den är öppen alla dagar om året, inkl. söndagar. Tycker djurparken var bra förutom att det var ganska trångt i vissa djurhus pga mycket besökare. Bättre än Skansen och mycket bättre än djurparken i Amsterdam som jag besökte förra julen. Det finns flera fik och restauranger i och nära parken. Min favoritrestaurang är den som ligger precis framför djurparken, Landtmann's parkcafé, för där hade de ganska mycket vegetarisk mat att välja bland, gratis Wifi och infravärme :)
Stalkade lite kråkor när jag skulle fota i parken :)

En söndag bestämde jag mig för att gå till slottet Belvedere för att gå på deras konstutställning. Jag hade hört att de hade tavlor från en konstnär som heter Gustav Klimt som jag googlat upp och tyckte ritade fint :P På vägen dit passerade jag en botanisk trädgård. Den var mysig och jag kan rekommendera att gå dit då de hade växter från hela världen nästan, även om det inte direkt syns på mina bilder kanske, haha.
Botaniska trädgården ligger precis intill slottet Belvedere i tredje distriktet.
Väl framme vid Belvedere så möttes jag av en gigantisk "platt" park - som påminde om den vid slottet Schönbrunn. I parken finns övre och nedre Belvedere, konstutställning finns i båda byggnaderna. Jag köpte biljett till båda och fick studentrabatt (även fast jag råkade visa mitt sjukförsäkringskort inom EU när jag betalade istället för själva studentkortet från Wien... hehe). Har knappt varit på konstutställning förut och tyckte det var ganska tråkigt med några få undantag. Utställningen från Gustav Klimt var en av dem. De tavlorna var riktigt vackra, och fanns främst i övre Belvedere.

En annan söndag tänkte jag att jag skulle ge ett försök att istället besöka ett modernt konstmuseum: MUMOK i Museumsquarter. Även där kom jag in billigare tack vare studentrabatten.
Jag tyckte det mesta på museet var lite tråkigt, tyvärr. Det bästa var en flygande kloss med ett gammalt tuggummi på (som flög 3 cm ovanför en hylla - med magnetisk kraft) och det sämsta var ett rum som hette typ "monochrom room" eller nåt sånt där alla tavlor var målade med samma gröna färg. Kändes varken originellt eller kul. MEN - om du gillar museum så finns det massa museum att välja på vid Museumsquarter och det är ganska mysigt att hänga där på deras caféer och barer.


Så! Det var lite saker jag roat mig med på söndagar. Eftersom jag hatar att inte kunna handla saker på söndagar (att man måste planera vad man ska ha för mat hemma i förväg och inte kan ströpromenera på H&M)  så har jag medvetet försökt planera att hitta på saker på söndagarna. Det är ganska mysigt att göra saker så även om allt inte varit supersuperkul så är det ändå något att sysselsätta sig med.

Idag tänker jag baka lussebullar och sen dra till julmarknaden vid Karlsplatz för att kolla lite på julklappar. Det är ju min favvomarknad :) Kanske även drar förbi bokaffären Thalia vid Landstrasse då jag upptäckt att den har öppet på söndagar. Den är lite speciell jämfört med svenska affärer då de tillåter folk att läsa böcker utan att köpa dem och har ett café mitt i affären. Så det är en väldigt chill stämning med läsande människor i varje hörn, som ett bibliotek där man inte behöver vara tyst.
Gillar´t!

Trevlig söndag ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Snällaste kommentaren vinner en Mozartskula.