tisdag 8 december 2015

WienerschnitzelN.

Hejsan!

Nu kommer stora inlägget om Österrikisk mat! Så ladda upp med ett glas vatten och förbered dig på att få dina smaklökar virtuellt stimulerade av mitt matiga frityrosande inlägg:

SchnitzelN.
Detta stycke friterade kött (?) som serveras med potatis (potatissallad eller t.ex. pommes frites) och en citronskiva. Vegetarian som jag är har jag endast kunnat observera hur min mor och pojkvän oberoende av varandra intagit denna måltid - och efteråt suckat av besvikelse över hur lite wienerschnitzeln smakar. Pojkvännen åt den på en restaurang i Tiergarten Schönbrunn - mamma på en typisk österrikisk restaurang nära Stephansplatz. Båda tittade på mig med en död blick efteråt och muttrade något om att de önskat att de kunde fått någon sås till rätten som gett den mer smak.

Jag vet inte hur eller varför denna nationalrätt föll så platt hos dem, jag fick dåligt samvete över att jag peppat dem att äta schnitzeln. Var tvungen att ta dem båda till Yamm! efteråt för att bjuda på vegetarisk buffé som fick dem att glömma schnitzelns existens.

Friterade champinjoner.
Vacker dag vid Donau... För att lätta upp lite.
När jag var på en annan österrikisk restaurang med mamma (där mamma gjorde misstaget att beställa fisk - som smakade precis som schnitzeln och hon nästan började gråta) frågade jag glatt efter en vegetarisk rätt. "Jaaa, det har vi!" svarade servitrisen med självförtroende i rösten. "......champinjoner exempelvis" (uppfattade inte riktigt vad hon sade). "Den tar jag!" svarade jag.

Efter tio minuter kommer maten som visar sig vara en skål med champinjoner.

En skål. Med champinjoner.

Bara champinjoner.

De var visserligen friterade.

Friterade champinjoner (okej med en liten skål sås till och en citronskiva) skulle jag alltså äta till middag.

Eftersom mamma tappert med tårar i ögonen satt och strödde citron över sin friterade fisk som hon skalat bort frityren på eftersom det inte stod i menyn att fisken var friterad - hade jag inte hjärta att klaga utan åt min skål med champinjoner och spelade nöjd.

Efteråt förstod jag inte riktigt vad som hade hänt. Beställer folk på riktigt en skål med champinjoner att äta till middag, eller är det ett sätt att driva med vegetarianer? Är det egentligen snacks? Var servitrisen champinjonofil?

Allt annat typiskt österrikiskt.
OK, tredje exempel på konstig
vegetarisk rätt som jag fick på
Oktoberfest: Käsespätzle. Typ en skål
med potatisnudlar med ost. Typ som
att äta en skål med makaroner och
ost? På restaurang???
Fattade ingenting.
Tänkte att jag klumpar ihop alla annan mat som faktiskt har varit helt OK till en enda punkt. Jag gillar deras efterrätter och deras sätt att laga mat med potatis som vi inte riktigt har i Sverige (t.ex. nudlar, dumplings m.m.). Om man gillar friterad mat så ska man åka till Wien, allt är friterat här. Det finns det FRITERAD OST som maträtt??? Gebackene Emmentaler är exempelvis friterad emmentaler-ost. Det betyder att du får en hel ost som är friterad till middag - TYP MITT PARADIS? Hur nyttigt det är vet jag inte.

Okej, jag inser att det här inte blev ett jättebra matinlägg, jag ville bara skriva det för att klämma in mina anekdoter om wienerschnitzeln och champinjonerna. No hard feelings Österrike. WURST*! Ni har god öl och snälla hundar.



*"Wurst" används som "whatever", "äsch bry dig inte om det" eller "orka" på tyska, har jag lärt mig!

2 kommentarer:

  1. Äntligen någon som säger som det är!

    SvaraRadera
  2. Det här var inte ett tråkigt inlägg, det är ett roligt inlägg.

    SvaraRadera

Snällaste kommentaren vinner en Mozartskula.