onsdag 4 november 2015

Sverige Sverige... smørrebrød?

Vad jag saknar just nu från Sverige:
  1. Vetepärlan.
  2. Att folk kan gå på en gata eller i affärer utan att krocka med varandra. Håll till höger???
  3. ATT KUNNA PACKA NER SIN MAT I MATAFFÄREN I LUGN OCH RO? Det finns inga "rullband" här i kassorna utan så fort du betalat för dina varor börjar expediten att lasta på nästa kunds varor på dina varor?
  4. Att hela världen tar Visa.
  5. Veckans brott. Fast jag har haxxat internet så jag kan se på Svt-Play nu. Leif GW <3
  6. "Hej" + "Hej då". Enkelt. Inte att underskatta. Orkar inte hålla reda på om det är en schönes wochenende eller guten dag eller Mahlzeit.
  7. Sås. Dressing. SÅS? Jag hittar bara hummus. Inte jättehemskt, men det är inte förrän nu jag insett hur mycket sås vi har i affärerna i Sverige. Liksom, vi har sås som ska ätas kall, sås som ska värmas och sås till sallad. Sås sås sås. Och den finns överallt? Här finns den ingenstans...
  8. Undertext. Ja, jag vet att det är en kliché att störa sig på att allt är dubbat till tyska. Även nyheter. Visserligen kollade jag på brittiska nyheter och de var faktiskt också dubbade. Men ändå. Kom igen. Tycker ni verkligen att ert språk är så vackert.
  9. Att 1 krona är vår minsta valör. Vi tog bort 50-öringen och jag tycker att euro-länderna kan ta bor 1, 2 och 5-centare. De läggs på hög och om jag någon gång ska försöka betala med jämna pengar för att bli av med dem, så slutar det ändå med att jag avrundar och får pengar tillbaka för att min huvudräkning suger. Så högen av små-centare växer och växer.
  10. SL. HAHAHA. Nej. Seriöst. Ibland kollar jag sl.se bara för att skratta åt signalfel och spårändringar i Stockholms pendeltågstrafik.
En nyfunnen vän skrev ungefär såhär till mig idag:
"Jag kan tre svenska ord: Wasa, Ikea, smørrebrød."


Donau, under en höstdag då den person jag
saknar mest från Sverige var på besök :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Snällaste kommentaren vinner en Mozartskula.