tisdag 3 november 2015

FOTOBOMB #2 inkl betygssättning a la apfelstrudel

Betygsättning av fenomen i Wien enligt skalan: apfelstrudel.


1. Wiens hundar. Många och väluppfostrade. Åker snällt tunnelbana utan att bitas (har på sig "beisskorb" = munkorg). Minus för att de inte kan läsa (se bild ovan). Betyg: 

2. Wiens rökare. Många och väluppfostrade. Åker snällt tunnelbana utan att bitas.
Rökning är tillåtet från 16 års ålder i Österrike. Väldigt lite fimpar på marken med svenska mått mätt (frågade dock på jobbet om detta stämde och jag fick höra att rena gator  bara gällde första distriktet...) vilket TEORETISKT skulle kunna bero på att det på nästan alla papperskorgar finns en "cigarettfimpare" enligt bilden ovan. På många restauranger är rökning tillåten inomhus. Små caféer får välja om de vill tillåta rökning eller ej, medan stora caféer enligt lag måste vara indelade i rök- och rökfria utrymmen. Positiva sidor till trots, så måste jag vara politisk korrekt och ge rökare betyget:

3. Wiens toaletter. Alla möjliga färger och former. Men de flesta har en hylla som gör att... det inte skvätter så mycket i toaletten? Det får vi klassa som bra. Jag skulle vilja veta mer om varför toaletterna i Österrike skiljer sig så mycket från de i Sverige, men har andra saker att googla. Eftersom jag fick dåligt samvete för föregående betyg så ger jag Wiens toaletter:

Detta var som alla förstår ett nöd-inlägg eftersom jag inte skrivit något på länge. Vi får se om uppdateringen blir bättre någonsin.

På återseende.


2 kommentarer:

Snällaste kommentaren vinner en Mozartskula.