lördag 7 november 2015

Oönskad graviditet - en, ur svenskt perspektiv, främmande lösning


Längs trottoaren på utkanten av sjukhusområdet finns en diskret grind till en
bebislucka där föräldrar kan adoptera bort sina barn anonymt.

Guten tag.

På mitt sjukhus där jag praktiserar finns en för mig lite konstig inrättning, nämligen något som kallas "Babynest". Det är en babyklappe (bebislucka) där du som förälder kan lämna ifrån dig ditt nyfödda barn anonymt till sjukhuspersonal, om du t.ex. inte längre vill ha det. En student berättade detta för mig, när vi passerade Wilhelminenspitals babyklappe med bussen, och jag blev ganska chockad när jag hörde att de hade en sådan inrättning. Hon förklarade att det var för att folk inte skulle lämna sina barn på gatan, eller något ännu värre. Hade vi inte såna i Sverige? undrade hon. Hur gjorde vi då med barn som ingen ville ha? Jag svarade aldrig hört att det var ett problem i Sverige. Kanske något enstaka fall, men om något lämnades i soprum eller på gatan i en kartong så var det oftast... kattungar. Inte barn.

Genom dörren syns bebisluckan. På baksidan går en väg som leder till sjukhusbyggnaden där
sjukvårdspersonal väntar och kan ta hand om barnet så snart föräldern lämnat ifrån sig barnet.
Hur som helst så har jag kollat upp lite om bebisluckor och de verkar finnas i flera länder i Europa, ex. Tyskland och Frankrike. På Wilhelminenspital är luckan byggd på så sätt att du som förälder kan lämna in ditt barn där helt anonymt i en varm bädd i en kuvös. Om du vill kan du köpa ett gosedjur och ge till barnet. Du får en fyrsiffrig kod som kopplas till barnet, så att du när du lämnat ifrån dig det kan ringa till sjukhuset, uppge koden och på så sätt anonymt få reda på hur ditt barn mår. När barnet läggs i krubban i bebisluckan filmas det av sjukhuspersonalen och efter några minuter kommer läkare eller annan sjukvårdspersonal gå ut och ta hand om barnet. Barnet kommer sedan till ett fosterhem. Inom åtta veckor efter att barnet har lämnats i luckan har föräldrarna möjlighet att få tillbaka det.

Sjukhuset ger även (enligt mina knaggliga försök att översätta informationen från deras hemsida) möjlighet till anonym förlossning, för kvinnor som inte vill uppge sin identitet när de föder barn.

Information om Wilhelminenspitals babynest finns här (tyska) och ett videoklipp om bebisluckan har jag hittat här.

Edit: Jag har fått frågan om hur Österrike ser på abort. Av det jag lyckats lite snabbt googla fram (rätta mig gärna om jag har fel!) så är abort tillåtet i Österrike, samtidigt som läkare kan välja att inte utföra aborter. Det gör att det finns kliniker som helt vägrar att genomföra aborter vilket gör att det t.ex. kan vara svårt för kvinnor på landsbygden att få hjälp. Dessutom måste kvinnan själv betala för aborten (5000-10000 kr). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Snällaste kommentaren vinner en Mozartskula.